duminică, 18 decembrie 2016

CCCXXII. DA SE RAZSMEJIMI

 ALI, SÉDEM UZROCI DA NI SE GVÁDEŠ SAS DICÁTA 



    Dáskalćata prekázva na dicáta za bálente. I tulmáč či, makár či sa mlogu gulem, u istena, tija nimožati da glatnati idin čeleć, otu tejnotu garlu i mlogu manenu, mlogu tesnu. Idno mumiče stánva i ubážde či Iona gu i  glatnala idna mlogu gulema riba. Jadosna, dáskalćata déga glasa i tulmáč nadalja:
-I nivazmožnu, makár či i tolkus gulema, da glatni idin čeleć, otu toj nibi mogal da meni prez garlutu détu niji  s mlogu po gulemu, ali šaroku ud štuti na horata.
Manenotu mumiče ni se ustáve i ubážde:
-Gá stégna u rája, za pitam Iona aku i istena.
Ampa aku Iona i učali u pakale?
-Tugázi za gu pitati vija.



    Dáskalćata se šéta iz klasa i glade kači štámpati dicáta. I zastánala napreć idno mumiče i ji zapitala kako štámpa.
Mumičitu i odguvorlu:
-Áz za naštámpam Guspudina Boga. Dáskalćata se ji razsmela i mu ubážde:
Nikuj ud na toze svet niznáj kaći izgladva Guspudin Bog. 
Biz da si izdéga pogleda, mumičitu udguváre:
-Za znájati, još málku…i za znájati.



       Misnéka, na nauk, prekázva na dicáta za Desete zapuves Božji. I tulmáči čtvartata zápuves, koko za menuva da puštuvaši baštati i májćati i posle gj zapital:
-Koj znáj da mi ubádi aku ima idna zápuves détu mu deka da si puštuvami brátelčetata i sistričtata?
Idno monče (náj gulemija ud négvata familja, dáklem báču, udguváre:
-Nide ubi.



       Mumičitu sedi u prusta vaz májca-mu i ja glade kaći muj tárelete. Na idnaš sapćása idin kosam ćéka bela. Ja i zala i ja študirva aku preliče s májćénata ji čarna ćéka i začudnu zapita:
-Za kako imaš i bela ćéka, mámi?
Májćaji ja puglade i duma:
-Seku pać gá me rasardiši, gá nisi mirna i ni me slušeši idin kosam ud ćékata mi pubelej.
Razžálnu mumičitu si navélu pogleda, ama prez neku még zapita:
-Mámi, pa za kako bábi ima sata čéka bela?



       Na pládne, dicáta sedati mirni na red za da pladnuvati u kantinata.  Na kraja na dalgjata tarpéza i iámlu idno košinče sas jábalći. Nekuja ud dáskalćéte, po sprudna, i napisala na idno cédliče, pukraj košinčetu: ”Zimi si sámu idna jábalka. Ded Bog glade košinčetu!”
Po natáta, kantu čélu, na tarpézata i imálu idna táca s točnu. Idno dite i napisalu pukraj tácata: ”Zimi si kolkuti ištiši. Debu Bog i s učite na jábalćéte”.



       Dicáta ud idin klás se štámpati sate zágjnu. Dáskalćata proba da gji predori za sekuji da si kupi i pu idno ud tuj svetiče.
-Já misletse dicá, kolku hubanći da imati sekuj ud vás tuj svetiče, prez vreme gá i pugladeti za si dumati: ”Eja Marijka, séga i fiškálća” ali ” Já viš gu i Vánja, ségá i purčuti doktur”
Ud nazaći, ud sétnite stulove na klasa se čuj idno glasče:
-Já viš, taze i dáskalćata, i umrela!



    Dáskalćata predáva na dicáta za čeleškotu telu i kaći tiči kravta iz telotu. Za da gji naprávi da razberati po dubre, ubážde:
-Aku seda s glavata na dole, sata krav za mi utij u glavata i za se začarva na licitu.
Dicáta u idini glás udguvaret: – Dááá!
-Ampa, tugáz gá seda pravnići, kača ségá, za kako ni mi utij sata krav u krakatá?
Idno monče, biz da se misli mlogu, udguváre:
-Le kat vášte kráka nisa prázni ud vatre.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu