sâmbătă, 7 ianuarie 2017

CCCXLI. RUDBINSKA SVAZKA

Pu :

     Rudbinskata svazka se zvé: ”Rudbina”. Rudbinata sa sate unezi kujatu se taglat ud kantu baštinska ali májćina starna, istu pá taj i ud starnata na svatovete. Rudbina sa i kumovete, krasnika sas krasnicata i tejnite dicá.
    Užénatite se svat  ”maž” i ”žina”. Tejnite rudén se svat ”dicá”.
    Dicáta na dva brájća sa ”čičvi”, na dve sistri sa ”tétćini”, na brát i sistra sa ”učvi” i ”lélni”.
    Svatovete sa rodnicite na užénatite, brájćete i sistrite  na rodnicite, brájćete i sistrite na užénatite.
   Žinata duma na maža ”be” (U Vinga  ”bre”). Gá hurtuva za maža duma: moja čeleć, moja momak, ali ”toj”.
     Maža duma na žinata: ”má” a gá hurtuva za néja duma: mojta drugárća, ”mojta žina” ali ”mojta”.
     Baštata se zvé: ”bašta”, ”tájku”, ”tátu”.
     Májćata se zvé: ”májća, ”máma”, ”mále”, ”mál”.
     Brát ij ”brát”. Na po –gulemija brát se duma: ”báču” ali ” bájku” u Vinga. Gulemija vika na manenija na ime.
     Sistrata ij ”sistra”. Na po-gulemata sistra se duma: ”káka”.
     Baštata i májćata na rodnicite sa ”dedu” i ”bába”, tejnite bašti i májći sa ”stár dedu” i ”stára bába”, a tejnite dedve sa ”čuk dedu” i ”čuk bába”.
     Brát-mu na baštata se zvé: ”uču” a žinata mu ”učinája”.
     Bráti-j na žinata ij ”šogur” za svatovete i se vika ”šogure”.
     Sistrata na baštata ij ”léle” a tejna maž ij ”čiču”.
     Žinata na sina ij ”snaha” pa se vika ”nevestu”.
     Sistrata na maža ij ”zalva”, a gá se hurtuva sas néja se duma: ”stricu”. Aku ij po manena se zvé na ime: ”stricu Marijku” a gá-j po-gulema se zvé: „káka”.
     Sistrata na žinata ja zvž maža ”baldaza”.
     Brát-mu na maža ij ”déver” i ”déver-mi”.
     Žinata na brát-mu na maža se zvé: ”jatarva”.
     Mažjite na dve sistri sa ”badžanáci”.
    Maža na sistrata ij ”zać”.
    Na krasnika se vika: ”krasnić”, a na krasnicata ”krasnica”.

    Kuma se zvé: ”kum” a kumicata ”kumica”.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu